blogi

 

  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 2 - Lisämyynti

    Jarkko Repo, CEO30 heinäkuu 2015
    Yritykselläsi on tukuttain mukavia asiakkuuksia ja uusia et edes halua ottaa. Nettisivustosi voi silti toimia lisämyyntikanavana vanhoille asiakkaillesi. Usein saamme kuulla, että asiakas ei halua edes nettisivuja, koska töitä on jo muutenkin liikaa. Ehdotan kainosti, että eikö silloin voisi kasvattaa liiketoimintaa ja valitettavan usein saan kuulla olevani tyhmä. Toki jos liiketoiminta on harrastus, ymmärrän tuon väitteen,...
  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 2 - Uusasiakashankinta

    Jarkko Repo, CEO28 heinäkuu 2015
    Erehdyin eilen lupailemaan eriteltyjä tekstejä eri tavoitteisiin liittyen, joten pakkohan se on aiheesta lisää naputella. Selvisin juuri hammaslääkäristä koneen äärelle, joten en vastaa mahdollisista virheistä tekstissä. Kun tavoitteena on löytää uusia asiakkaita nettisivustolla, niin on syytä huomioida yleisimmät tavat sille, miten se asiakas edes löytää itsensä yrityksenne nettisivustolle. Tämä toki vasta sen jälkeen, k...
  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 2 - Tavoite

    Jarkko Repo, CEO27 heinäkuu 2015
    Ennen kuin kannattaa lähteä itsekseen tekemään nettisivustoa on syytä miettiä, mitä nettisivustolta haluat. Tämä tavoite määrittelee sitten sen, miten sivusto kannattaa rakentaa (tämä vaihe on syytä tehdä samalla, kun sivuston fiilistä suunnitellaan). Käyn tässä tiiviisti läpi yleisimmät tavoitteet, joista tarkemmin siten omissa kirjoituksissaan. Uusasiakashankinta Valitettavan usein nettiä mietitään vain lisämyyntikana...
  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 1 - Fiilis 3/3

    Jarkko Repo, CEO24 heinäkuu 2015
    Parin päivän aikana olen paasannut siitä, miten fiilis syntyy tarjoamalla sivuston kävijälle oikean graafisen tyylin ja selkeän tiiviin sisällön tukemaan ensivaikutelmaa. Tärkeä osa, jonka tarkoituksella jätin pois graafisesta suunnitelmasta, on kuvamateriaali. Kuva kertoo enemmän kuin ääretön määrä sanoja Vanhasanonta siitä, miten hyvin kuvat välittävät informaatiota pitää paikkaansa. Toki on erilaisia ihmisiä ja joill...
  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 1 - Fiilis 2/3

    Jarkko Repo, CEO23 heinäkuu 2015
    Eilen aloittelin aiheesta ja paasasin hieman graafisesta suunnittelusta. Lupailin tähän tekstiin asiaan teksteistä yrityksen nettisivuilla. Päätin pitää lupaukseni. Mitä? Kun olen fiilistellyt asiakkaan nykyiset sivut ja miettinyt, mikä sen fiiliksen pitäisi olla, sen jälkeen vasta pohdin tekstisisältöä. Sisällön tarvitsee ensisijaisesti nopeasti vastata asiakkaalle kysymykseen, joka on tämän osion otsikkona. Kun graaf...
  • Netti tukemaan liiketoimintaa - Osa 1 - Fiilis 1/3

    Jarkko Repo, CEO22 heinäkuu 2015
    Olen kirjoitellut elämäni aikana lähes kaikista mahdollisista aiheista (olenhan ollut toimittajana useamman vuoden aikanaan). Sisällöntuotannossa tärkeintä on tarjota lukijalleen jotakin hyödyllistä. Joten aloitan sarjan kirjoituksia siitä, miten nettiä voi hyödyntää liiketoiminnallisesti ja siten, että se samalla aidosti palvelee potentiaalisia asiakkaita. Hyvin laaja aihe, joten palastelen pienempiin osa-alueisiin. Step...
  • Clousaamisesta

    Jarkko Repo, CEO25 kesäkuu 2015
    Kuvassa tiimiläinen opiskelee stereotyyppisiä ihmishahmoja.Haluat tehdä kauppaa, mutta asiakkaasi ei halua ostaa. Siinä tilanteessa pitää osata löytää ratkaisu, joka tyydyttää molempia. Myyntimiehet puhuvat clousaamisesta (yhdellä tai kahdella s-kirjaimella). Win-Win ajattelua Jos yrität clousata sopimusta, jossa asiakas häviää - ihmettelen, mitä olet myymässä. Jos yrität clousata sopimusta, jossa itse häviät - ihmettele...
  • Esiintymistaidoista

    Jarkko Repo, CEO22 kesäkuu 2015
    Jokaisen pitäisi pystyä esittämään ajatuksensa loogisesti, vaikuttavasti ja tunteella. Usein törmään ihmiseen, joka saa tuosta listasta kaksi kolmesta kohdilleen, mutta ei aivan pääse maaliin asti. Yleensä se puuttuva osio on tunne. Loogisuus Jotta saat viestittyä ajatuksesi toisille, pitää ajatuksesi olla vastaanottajan kannalta looginen. Ongelmahan nousee siitä, että ihmisillä on tapana pitää erilaisia ratkaisuja loogi...
  • Työilmapiiristä

    Jarkko Repo, CEO18 kesäkuu 2015
    Maailmalla yksi yleisimmistä valmennuspaatoksista on työilmapiirin kehittämiseen liittyvät toiminnot. Työilmapiiriä luodaan tyhjästä kuin satamatonta lunta ryhmäleikeillä ja viemällä viattomat työntekijät metsän keskelle halailemaan onttoja fraaseja.Disclaimer: Yli 500 keikkaa stand up -koomikkona takana, esitän asiani välillä jyrkästi. Lue tekstini mielellään siltä pohjalta, jos silti suutut - feel free to let m...
  • Myyjän valmentamisen pikaohjeet

    Jarkko Repo, CEO17 kesäkuu 2015
    Työntekijän valmentaminen on nykypäivänä ainoa oikea tapa saada uusi työntekijä liikkeelle työtehtävässään ja kehittää jo osaavasta tekijästä yhä parempi. Couchaaminen on terminä kammottava, mutta paremmin asian ilmaiseva kuin "valmennus", joten sitä käyttäkäämme. Tämä teksti käsittelee pääsääntöisesti uuden myyjän valmennusta ja on joiltain osin hyödynnettävissä jo talossa olleenkin myyjän valmentamiseen. Tulen myöhemmin...
  • Myyjän rekrytoinnin pikaohjeet

    Jarkko Repo, CEO16 kesäkuu 2015
    Yrityksemme myyntitiimistä lähti juuri yksi tekijä uusiin haasteisiin ja etsin hänelle korvaajaa. Samalla ajattelin kirjoitella näkemykseni siitä, miten se myyntihenkilön rekrytointi on järkevintä tehdä. Kaikkiaan urani aikana olen kuitenkin satoja rekrytointeja tehnyt ja tilastollisesti aina mennyt paremmin kuin toimialalla yleensä tai yrityksen muilla rekrytoijilla. 5 periaatetta hyvän myyjän rekrytoimiseksi En vanno, ...
  • Clickbaitingillä voittoon!

    Jarkko Repo, CEO15 kesäkuu 2015
    Mennä kerralla kirjoittelin tekstiä ja lyhentelin sitä huomattavan paljon. Silti jäi ylipitkäksi tarinoinniksi ja tuttava kommentoi, että ei netissä toimi kuin lyhyet pehmojutut. Clickbaiting toimii! Tai siis toimii, jos haluaa halveerata lukijoita. Silti se on kasvava liiketoiminta usealle mediayritykselle. Huffington Post ja Kotaku pahoja esimerkkejä siitä, miten journalistinen laatu voidaan uhrata klikkauksi...
  • Onnistunut hanke vs. kaaos

    Jarkko Repo, CEO11 kesäkuu 2015
    Tänään haukun projektit ja paljastan, miten tunnistat huonon sellaisen. Projektijohtajuus on kaunis valhe Yhä useampi yritys esiintyy projektien suurosaajana. Löytyy komeita titteleitä Project Directoreista managereiden kautta aina runnereihin asti. Projekti on jo terminä tylsä anglismi, joka viittaa siihen, että lainaamme kivalta kuulostavia definitioita muista kulttuureista ja yritämme ne insertoida implementaatio...
  • Tee lisäarvoa / Älä myy

    Jarkko Repo, CEO10 kesäkuu 2015
    Aloituksessa avaudun huonosta myynnistä... Mistä tuo 80-lukuinen myyntityyli on taas palannut Suomeen? Tässä vähän aikaa sitten kilpailutin yrityksemme vakuutuksia, pankkipalveluita ja muitakin yleisiä asioita. Yleisen CEO -roolin lisäksi vastaan yrityksemme myynnistä, joten kun olen itse asiakkaana, niin tarkkailen itseeni kohdistuvaa myyntityötä oppiakseni uutta.Mutta ei tee mieli oppia uutta, kun vakuutusyhtiön edusta...